Budowanie spółki wzorcowej
Wiele projektów, pomysłów realizowanych jest w systemie mieszanym. Z grupy pracowników każdy zajmuje się indywidualnym projektem, za który odpowiada, a w innych projektach jest uczestnikiem pełniącym różne role, w ramach ustaleń wewnętrznych.
W innych przypadkach, w zależności od zadania, celu zespół tworzy się w sposób naturalny i dla swoich członków ustala rolę, informując jednocześnie przełożonego. To według mnie najbardziej skuteczna forma realizacji, współpracy, motywacji prowadząca do osiągania założonego celu.
Zwrócę jeszcze uwagę na inną kwestię. Pracownicy z pewnym poziomem świadomości będą osiągać odpowiednio lepsze wyniki, gdy potraktujemy ich bardziej partnersko. Wszystko zależy od tego, jaką świadomość i mentalność ma dany pracownik. Trzeba mieć więc wiedzę o różnicach między ludźmi i odpowiednio dobierać ich do pracy.
Kluczowa jest komunikacja
Jeszcze kilka ważnych spraw, które należy wziąć pod uwagę. Komunikacja między ludźmi musi mieć kluczowe znaczenie, kompetencje te trzeba rozwijać w praktyce.
Przy omawianiu kwestii komunikacji trzeba pamiętać, że przekaz niesie ładunek emocjonalny. Komunikując się więc z zespołem, warto zastanowić się, na jakie emocje i zmiany na poziomie fizjologicznym wpłynie to, co mówię, to, co poczują odbiorcy – od tego zależy ich relacja i szansa, że będą działać zgodnie z moimi oczekiwaniami.
Menedżerowie skoncentrowani na zadaniach zapominają czasami o tym subtelnym charakterze interakcji. To poważny błąd, bo wiemy dziś, że to emocje kierują mózgiem, a nie odwrotnie.
Cały artykuł opublikowany został w magazynie "Kierunek Wod-Kan" 4/2016
Fot.: 123rf.com