Od redakcji |
Menadżer w zmiennym świecie
„W” to wytrwałość, „O” – otwartość, „D”– doświadczenie, „A” – akceptacja. Akronim W.O.D.A. to „bohater” bieżącego numeru (ale i hasło wiodące organizowanej przez BMP konferencji o zarządzaniu), będący wyznacznikiem nowoczesnego, mądrego przywództwa. „Woda, z jej niezwykłą zdolnością do płynięcia, parowania czy zamarzania, stanowi metaforę lidera, który prowadzi z wizją i elastycznością, niezbędną w świecie VUCA – zdominowanym przez zmienność, niepewność, złożoność i niejasność” – tłumaczy Adam Jeske, konsultant i trener biznesu. Jest on jednym z autorów prezentujących na łamach pierwszego w tym roku wydania KW najważniejsze cechy, umiejętności, jakie powinien posiadać lider, funkcjonującydziś w warunkach kruchości systemów,niepokoju, nieliniowości zmian i niezrozumiałości zachodzących procesów (tzw. świat BANI – vide art. str. 20).
Woda – jak powszechnie wiadomo – przybiera różne formy, dostosowując się do otoczenia (naczynia), w jakim się znajduje. Tak samo współczesny menadżer powinien adaptować się do różnych sytuacji, zachowując odporność psychiczną (jednym z głównych trendów w przywództwie jest dziś well-being lidera) i wspierając zespół, którym kieruje. Jest empatyczny, rozumiejący problemy – osobiste i zawodowe – współpracowników.
Wspomniana empatia (modne dziś słowo w zarządzaniu) podkreślana jest w kulturach organizacyjnych wielu współczesnych firm. Starają się one wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pracowników, podkreślającym coraz częściej konieczność wdrażania „work-life balance”. Pomimo tego – jak podkreśla Krzysztof Buczkowski (za badaniami Businessolver) – nadal ponad 80% zatrudnionych skarży się na brak empatii w miejscu pracy.
Równocześnie wciąż zwiększa się liczba przypadków depresji, wypalenia zawodowego, absencji. Na to nakłada się rosnąca rola relacji wirtualnych kosztem tych „realnych”, co powoduje osłabienie więzi społecznych. W tej sytuacji – jak podkreśla wspomniany Krzysztof Buczkowski:„Przewiduję, że jesteśmy świadkami tworzenia się tzw. nowego elementarza emocjonalnego, czyli podstawowych umiejętności wykorzystania empatii, nauki wzbudzania w sobie współczucia i okazywania prawdziwie empatycznego zainteresowania drugiemu człowiekowi – przypomnienia sobie i ponownego uznania, że głowa (umysł) i serce (emocje) potrzebują siebie nawzajem”. Liderzy, którzy chcą być „jak WODA”, szukając nowych dróg i możliwości, by rozwijać siebie i innych, muszą to wziąć pod uwagę.
Redaktor naczelny Przemysław Płonka
|
|
Zarządzanie w wodkanie |
Wodociągowcy zachęcają do picia kranówki Anna Michałowska | 8 |
Wniosek o zawarcie umowy o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków Łukasz Lipiec | 10 |
Chcemy być wzorem dobrych praktyk Rozmowa z Izabelą Małotą, wiceprezes zarządu MPWiK w Piekarach Śląskich | 12 |
Symbiozy przemysłowe Klara Ramm | 16 |
Zarządzanie w wodkanie |
Lider pod presją. Jak budować odporność psychiczną w świecie BANI? Adam Jeske | 20 |
Synergia w zarządzaniu strategicznym na przykładzie ZWiK Sława Sp. z o.o. Jarosław Hermaszewski | 34 |
Empatia pod presją lidera czy lider pod presją empatii? Krzysztof Buczkowski | 48 |
Zarządzanie zmianą i rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie wod-kan Sylwia Pawłowska | 56 |
Jakość wody |
O czym milczy dyrektywa w sprawie jakości wody? Paweł Cieślar | 64 |
Małe nie zawsze jest piękne. Jak rozwiązać globalny problem mikroplastików w wodzie? Roksana Markiewicz | 68 |
Prawo |
Konsekwencje wprowadzenia taryfy progresywnej dla odbiorców usług przedsiębiorstw wod-kan Marcin Błędzki | 72 |
Taryfy w gminach, czyli co planuje prawodawca Jędrzej Bujny | 76 |
Inwestycje |
Długoterminowe planowanie inwestycji. Czy to ma sens? Bogdan Skrzipek | 80 |
Nie straszcie nas sztuczną inteligencją Ziemowit Nowak | 84 |
Dobre praktyki w przedsiębiorstwach wodociągowych na przykładzie Wodociągów w Tarnowskich Górach Marcelina Stera | 88 |
W trosce o efektywność energetyczną. Budowanie fabryki przyszłości Jerzy Zarówny | 94 |
Oczyszczanie ścieków |
Wykorzystanie badań potencjału metanowego w dążeniu do osiągniecia samowystarczalności energetycznej oczyszczalni ścieków Paweł Mociak | 96 |
Analizy |
Wiarygodność pomiarów w wyznaczaniu charakterystyk eksploatowanych pomp głębinowych Wojciech Koral | 100 |
Felietony |
Bezprawie i niesprawiedliwość Michał Rżanek | 104 |
Nowy rok – nowe wyzwania Paweł Chudziski | 106 |