Partner serwisu

Woda z hydrantu „Pinokio”

Kategoria: Gospodarka wodna

W naszym kraju panuje przekonanie, że woda wodociągowa jest niesmaczna i złej jakości. Pomimo wielu inwestycji w remont i wymianę rur wodociągowych oraz w modernizację ujęć wody, przedsiębiorstwa walczą ze złą opinią o popularnej „kranówce”. Nad wizerunkiem tym pracują m.in. Goleniowskie Wodociągi i Kanalizacja.

Woda z hydrantu „Pinokio”

    Woda dostarczana przez spółkę Goleniowskie Wodociągi i Kanalizacja pobierana jest z ujęć na głębokości 60 m. Uzdatnianie sprowadza się tylko do redukcji nadmiaru związków żelaza i manganu. Woda jest bardzo wysokiej jakości i nie odbiega składem od większości wód butelkowanych, tzw. „źródlanych”. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez niezależne laboratorium (tab. 1).


   

    W tej sytuacji, jako zarząd spółki, stanęliśmy przed dylematem, jak przekonać mieszkańców, że woda dostarczana przez wodociągi jest tak samo dobra, a często nawet lepsza od butelkowanej. Tym bardziej, że woda goleniowska, która kosztuje 3,03 zł brutto za 1000 l (czyli 0,003 zł za 1 litr), jest o wiele tańsza niż butelkowana (ok 1 zł za 1litr).

Przy każdej okazji Goleniowskie Wodociągi starają się promować picie wody wodociągowej poprzez obdarowywanie przedsiębiorców zestawami firmowych dzbanków do wody z kompletem szklanek.

Szklaneczka wody gazowanej
    Pierwszym krokiem było zrezygnowanie z używania w biurze i pozostałych obiektach spółki wody w butelkach. Wyszliśmy z założenia, że skoro nasz produkt jest taki dobry, to warto z niego korzystać i dać przykład naszym klientom. Dlatego postawiliśmy na podawanie gościom wody produkowanej przez spółkę w firmowych karafkach i szklankach.
    Kolejnym krokiem było zastąpienie dystrybutorów z wodą w butelkach na zasilane z sieci wodociągowej. W Biurze Obsługi Klienta został zainstalowany dystrybutor wyposażony w butlę z CO2, dzięki czemu klienci przebywający w GWiK mogą ugasić pragnienie szklaneczką wody „gazowanej”. Oczywiście oddziaływanie takiej promocji jest ograniczone, jednak mimo to znalazło oddźwięk w lokalnej prasie. Zdecydowaliśmy się również na „wyjście na zewnątrz”.
    Na początek sprezentowaliśmy dystrybutor z możliwością podawania wody gazowanej gminie Goleniów. Dystrybutor został umieszczony w budynku Urzędu Gminy, zaraz przy wejściu, tak aby mieszkańcy gminy mogli sami przekonać się, że „kranówa” nie ustępuje jakością wodom butelkowanym. Chcielibyśmy w ramach promocji wyposażyć szkoły gminne w dystrybutory wody wodociągowej, aby już od najmłodszych lat przekonywać do wysokiej jakości naszej wody. Wprowadzilibyśmy jednak dystrybutory niewymagające korzystania z plastikowych kubeczków – takie małe fontanny – „źródełka wody”. Ze względu na ograniczone budżety szkół oraz higienę dzieci plastikowe kubeczki mogłyby stać się udręką. Na razie szukamy na rynku dystrybutorów. Mam nadzieję, że w przyszłym roku będziemy mogli wprowadzić je do szkół.
    Spółka rozpoczęła już współpracę z przedszkolem gminnym i na własny koszt wyposażyła je w dystrybutor zasilany w wodę zimną z sieci wodociągowej z możliwością podgrzewania. Dyrekcja przedszkola, szukając oszczędności, uznała, że zastąpienie tradycyjnych dystrybutorów butlowych znacząco zmniejszy koszty. Mamy nadzieję, że również przedsiębiorstwa działające w Goleniowie oraz urzędy publiczne zauważą ten sposób ograniczenia kosztów.
    W ramach promocji przy każdej okazji spółka stara się promować picie wody wodociągowej poprzez obdarowywanie przedsiębiorców zestawami naszych firmowych dzbanków do wody z kompletem szklanek.

Zamontowany przy przedszkolu nr 4 w Goleniowie hydrant wyglądem przypominający Pinokia.

Hydrant „Pinokio”, „Uczeń” i „Strażak”
    GWiK nie poprzestaje tylko na jednym sposobie kreowania pozytywnego wizerunku wśród mieszkańców gminy. Zadaliśmy sobie pytanie, czy armatura wykorzystywana przez firmy wodociągowe, a zwłaszcza hydranty ma ograniczać się tylko do swoich funkcji użytkowych. Dlaczego firma wodociągowa ma „stać z boku” przy kształtowaniu przestrzeni publicznej? Zarządza przecież urządzeniami będącymi częścią „małej architektury”. Hydranty można traktować nie tylko jako elementy użytkowe, ale również artystyczne.
    Przy przedszkolu nr 4 w Goleniowie został zamontowany hydrant wyglądem przypominający Pinokia. Ten pomysł spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno przez lokalne media, jak i mieszkańców, o czym świadczyły ciepłe komentarze internautów na portalu lokalnej gazety. Planujemy systematycznie wymieniać i instalować przy przedszkolach hydranty „Pinokio”, a przy szkołach hydranty „Uczeń”. Być może w przyszłości w pobliżu remiz strażackich staną hydranty „Strażak”.

* * *

    Jesteśmy zdania, że branża wodociągowa powinna mocniej akcentować zmiany, jakie się już dokonały w wodociągach i kanalizacji. Firmy wodociągowe mogą wykorzystywać wszelkie, często niekonwencjonalne sposoby na poprawę swojego wizerunku. W imieniu Goleniowskich Wodociągów i Kanalizacji mogę zadeklarować, że z zainteresowaniem wysłuchamy wszelkich pomysłów i będziemy gotowi z nich skorzystać.

Autor: Janusz Dawidziak, Goleniowskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o.

Artykuł został opublikowany w magazynie "Ochrona Środowiska" nr 3-4/2012

Źródło fot.: Goleniowskie Wodociągi i Kanalizacja

 

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ