GIS do zarządzania siecią wod-kan w Zakładzie komunalnym w Halinowie
Zakład komunalny w Halinowie wdrożył nowoczesne rozwiązanie do zarządzania przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym GEOSECMA Wod-Kan oparte o system informacji przestrzennej ArcGIS. Żmudna praca z wielkoformatowymi arkuszami została zastąpiona przez system komputerowy, przez co wszystkie operacje są wykonywane szybciej i efektywniej. Zmiana podyktowana była szybkim rozwojem podwarszawskiej gminy, który wymusił na zakładzie inwestycje w infrastrukturę i rozwiązania informatyczne.

Zakład tonie w papierach
Przed rokiem 2008 zakład nie posiadał własnej zintegrowanej bazy danych wybudowanych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Dane o eksploatowanych sieciach pochodziły z projektów i inwentaryzacji powykonawczych przekazywanych przez wykonawców, z map dostarczanych przez przyszłych odbiorców oraz informacji od pracowników Zakładu.
W 2008 roku Zakład Komunalny w Halinowie zakupił 116 papierowych arkuszy mapy zasadniczej z naniesioną infrastrukturą wodociągową, kanalizacyjną, gazową, energetyczną oraz telekomunikacyjną. Mapy służyły m.in. do wydawania warunków technicznych projektowania i wykonania przyłączy oraz sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Z uwagi na wielkoformatowy charakter arkuszy praca z nimi była bardzo utrudniona – trzeba je było rozkładać na podłodze. Problemem było także znalezienie konkretnego numeru działki co wiązało się to z koniecznością przeglądania kilku map. - komentuje dyrektor zakładu komunalnego w Halinowie, Małgorzata Komuda Ołowska. Gmina rozwijała się dynamicznie, a mapy z każdą nowo wybudowaną siecią lub przyłączem stawały się coraz mniej aktualne. Z tego powodu dyrekcja Zakładu podjęła decyzję o wdrożeniu systemu do zarządzania siecią wodociągową i kanalizacyjną: GEOSECMA.
Pierwszy krok w kierunku cyfrowej mapy
W 2009 roku Zakład Komunalny w Halinowie zakupił system GEOSECMA do zarządzania siecią wodociągową i kanalizacyjną. Istniejące arkusze map zostały zeskanowane i stanowiły bazę do rysowania. Priorytetem było wprowadzenie wszystkich sieci i przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych znajdujących się na mapach papierowych oraz wybudowanych od 2008 roku. Dane wprowadzonych obiektów obejmowały:
średnice przewodów,
rzędne studni,
a w przypadku przyłączy – również imię i nazwisko odbiorcy.
Ten etap trwał mniej więcej pół roku. Po wprowadzeniu danych z map rozpoczęto bieżące ewidencjonowanie dostarczanych inwentaryzacji powykonawczych sieci oraz przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych. Wielkoformatowe mapy zostały schowane do szafy. W 2011 roku zakład zdecydował się na instalację aplikacji GEOSECMA WWW, umożliwiającą przeglądanie sieci oraz przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych z wykorzystaniem przeglądarki internetowej na dowolnym urządzeniu mobilnym. Aplikacja ta znacząco ułatwiła pracę w terenie. Dotychczas pracownicy terenowi mieli dostęp do danych tylko w siedzibie Zakładu.
Krok drugi: GEOSECMA for ArcGIS
Od kwietnia 2013 roku zakład jest użytkownikiem systemu GEOSECMA for ArcGIS. Przejście na wersję programu pracującą na platformie ArcMap było kolejnym dużym krokiem usprawniającym zarządzanie sieciami wodociągowymi i kanalizacyjnymi Gminy Halinów. Wszystkie dane z poprzedniej wersji programu zostały przeniesione do nowego oprogramowania. Wprowadzanie danych stało się łatwiejsze i przyjemniejsze. Takie operacje, jak automatyczne dowiązywanie do zaznaczonego punktu czy rysowanie nowych odcinków sieci bez konieczności wcześniejszego rysowania wszystkich punktów załamania sieci, skróciły czas opracowania przyłącza kanalizacyjnego z dwiema studzienkami rewizyjnymi z 3 do 1 min.
W GEOSECMA for ArcGIS wprowadza się bogatszy zestaw danych, które pomagają w:
wydawaniu warunków technicznych przyłączenia,
budowy sieci i przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych,
lokalizowaniu awarii i punktów problemowych,
inwentaryzowaniu hydrantów, zasuw sieciowych czy studzienek kanalizacyjnych.
Obecnie każdemu hydrantowi i studzience kanalizacyjnej nadaje się indywidualny numer ewidencyjny. Do bazy danych systemu wprowadzono wszystkie znane dane dotyczące każdego obiektu. Dołączono również wykonane w terenie zdjęcia tych obiektów. Wszyscy pracownicy Zakładu mają dostęp do danych za pośrednictwem aplikacji www – Wodociągi i Kanalizacja. Terenowi pracownicy mogą zdalnie wprowadzać informacje o zlokalizowanych awariach oraz raporty z kontroli sieci kanalizacyjnej kamerą inspekcyjną.
Pełniejszy obraz sieci i lepsza komunikacja z klientami
Ciągły rozwój modułu GEOSECMA for ArcGIS i aplikacji internetowych pozwoli w niedalekiej przyszłości zrealizować plan połączenia istniejącej bazy danych z bazą danych klientów działu księgowości Zakładu. Po przewidywanym udostępnieniu przez PODGiK w Mińsku Mazowieckim wersji cyfrowej posiadanych zasobów będzie możliwe wprowadzenie rzędnych wszystkich eksploatowanych sieci i przyłączy. Po wprowadzeniu tych danych powstanie pełniejszy obraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, dzięki czemu będzie można lepiej lokalizować punkty problemowe sieci i rozwiązywać problemy oraz planować budowę nowych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Z początkiem stycznia 2016 roku Zakład udostępnił mieszkańcom gminy Halinów Internetowe Biuro Obsługi klienta, które pozwala na:
otrzymywanie faktur w formie elektronicznej,
kontrolę rozrachunków,
przeglądanie historii wskazań wodomierza głównego,
dokonywanie analizy zużycia wody, odprowadzonych ścieków i opłat,
weryfikowanie danych ewidencyjnych.