Partner serwisu
25 sierpnia 2016

Pod szczególnym nadzorem

Kategoria: Artykuły z czasopisma

Propozycja rozwiązania
Dotychczasowa praktyka wymusza traktowanie inspektora nadzoru inwestorskiego jako osoby niezasługującej na całkowite zaufanie, potrzebna jest kontrola jego działania na budowie. W tej sytuacji procedury odbiorowe powinny być wpisane do umowy na roboty budowlane, nie można ich pozostawić samemu inspektorowi, można tu wykorzystać gdańskie rozwiązanie [1]. W szczególności zarówno odbiory robót ulegających zakryciu lub zanikających, przejściowe, częściowe oraz odbiór końcowy powinny być prowadzone komisyjnie i udokumentowane odpowiednimi protokołami. Inspektor nadzoru inwestorskiego nie powinien być uznawany przy odbiorach jako przedstawiciel inwestora. Ze względu na specyfikę funkcjonowania polskich przedsiębiorstw branżowych i ich miejsce w procesie inwestycyjnym, do komisji odbioru powinien być włączany również przedstawiciel przyszłego eksploatatora. Takie rozwiązanie powinno ograniczyć możliwość fikcyjnych kontroli na budowach oraz pozornych odbiorów i w efekcie sporządzania nieprawdziwej dokumentacji budowy. Ogólne wzory protokołów odbioru są dostępne w internecie na portalu chomikuj.pl. Ponadto szereg przedsiębiorstw publikuje własne rozwiązania w tym zakresie, ich przykłady zamieszczono w [5]. Te ostatnie zasługują na szczególną uwagę jako rozwiązania wypracowane w oparciu o posiadane doświadczenia. Interesujące są specjalne protokoły odnoszące się do przyłączy, dość często lekceważonych w praktyce inwestycyjnej. Szczególnie widać to na terenach nowo kanalizowanych, gdzie w skrajnych przypadkach brak jest wręcz zgrania rzędnych. Bardzo ważnym elementem odbioru kanałów grawitacyjnych jest ich prześwietlenie. Tu pojawia się również problem sprzętu, nie wszystkie kamery odpowiadają istniejącym wymaganiom17. Jako alternatywę przy braku innych możliwości można wykorzystać tradycyjny przegląd przy użyciu źródła rozproszonego światła i lustra. Zagadnieniem otwartym pozostaje, czy i do jakiego stopnia zmiany wprowadzone w ramach deregulacji – zastąpienie procedury uzyskania pozwolenia przez zgłoszenie – wpłyną na warunki realizacji procesu inwestycji w wodociągach i kanalizacji. Wydaje mi się, że nie będzie to musiało mieć aż takiego znaczenia – ostatecznie na etapie udzielania pozwolenia wiele z organów nie przejawiało nadmiernej aktywności ani też fachowości. Regulacje zawarte w zmienionej ustawie [6] powinny być wystarczające.

Pierwszy wzór protokołu odbioru - ZOBACZ TUTAJ

Drugi wzór protokołu odbioru - ZOBACZ TUTAJ

Literatura
[1]  Edel R., Pszczoła M.: Opracowanie specyfi kacji technicznej regulacji wysokościowej urządzeń uzbrojenia podziemnego wodno-kanalizacyjnych, kanalizacji deszczowej oraz urządzeń gazowych w Gdańsku. Politechnika Gdańska 2013; dostępne na stronie internetowej www.gdmel.pl oraz www. zdiz.gda.pl
[2] Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 czerwca 1998 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych. Dziennik Ustaw 126/1998.
[3] Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych Dziennik Ustaw 2012 r. poz. 463.
[4]  Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego. Dziennik Ustaw 2012, poz. 462.
[5]  Suligowski Z., Fudala – Książek S: Wykonanie i odbiór sieci kanalizacyjnych. Wyd. Seidel – Przywecki, Warszawa 2016.
[6]  Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. „Prawo budowlane” Dziennik Ustaw 89/1994 z późniejszymi zmianami. Uaktualniany tekst jednolity dostępny na stronach internetowych Kancelarii Sejmu RP; dostępny również na stronie internetowej Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
[7]  Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. „Kodeks postępowania cywilnego” tekst ujednolicony, Dziennik Ustaw z 2014 z późniejszymi zmianami.

Przypisy
1 Najbardziej zaawansowane są obecnie prace nad nowym prawem wodnym, przy czym nowa ustawa będzie bardzo różnić się od dotychczasowej.
2 Równocześnie trzeba podkreślić brak aktualnych standardów w zakresie eksploatacji, poszczególni eksploatatorzy starają się tu wprowadzać własne reguły.
3 Praktycznie pomijając wybrane instalacje wraz z przyłączami muszą to być odpowiednie uprawnienia w specjalności IS bez ograniczeń.
4 W zasadzie trudno jest wymienić sytuacje awaryjne, w których by nie wystąpiły jako bezpośrednia lub pośrednia przyczyna błędy związane z rozeznaniem warunków gruntowo-wodnych, względnie z nieodpowiednim posadowieniem obiektu.
5 W tym aspekcie charakterystyczne jest uwzględnienie problemu na portalu internetowym retencja.pl, skierowanym w dużym stopniu do inwestora jako materiał pomocniczy przy rozmowach z projektantem.
6 Tu pojawia się dodatkowy problem – różnic w pracy przepompowni wód opadowych w stosunku do tradycyjnych przepompowni ścieków.
7 Praktycznie w razie realizacji konieczne byłyby wykopy wąskoprzestrzenne o szerokości co najmniej 7 m i głębokości na poziomie 6-7 m.
8 Przy tym np. ostateczna nośność zbiornika rurowego może być istotnie niższa w stosunku do rury bazowej.
9 Również po wprowadzeniu korekty deregulacyjnej do ustawy prawo budowlane w przypadku istotnego odstępstwa konieczne jest uzyskanie pozwolenia, nawet w przypadku obiektów dla których obowiązuje zgłoszenie [6].
10 W przypadku skrajnym w trakcie późniejszego dochodzenia okazało się, że inspektor nadzoru inwestorskiego ani razu nie był na budowie.
11 W odniesieniu do inwestycji współfi nansowanych z różnych funduszy występuje dodatkowo element trwałości efektu. W praktyce oznacza to możliwość powtórnego odbioru inwestycji nawet po upływie 5 lat od jej ukończenia, ze wszelkimi konsekwencjami fi nansowymi wynikającymi z braku zachowania efektu (ograniczenie, a nawet cofnięcie, dofi nansowania oraz naliczenie odsetek od zakwestionowanych kwot).
12 Przykładowo własnych regulacji w zakresie odbiorów jest opracowanie gdańskie [1] przygotowane na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
13 Za wyjątkiem zanikających oraz ulegających zakryciu.
14 Przy braku protokołu skutki prawne związane z odbiorem należy liczyć od chwili oddania przedmiotu umowy, nawet gdyby po pewnym czasie został sporządzony protokół dokumentujący fakt odbioru.
15  Odmowa uczestnictwa w czynnościach odbioru budowlanego i odmowa podpisania protokołu stanowi naruszenie obowiązków po stronie zamawiającego lub inwestora. Oznacza to złamanie podstawowej zasady prawa cywilnego [7] zobowiązującego wierzyciela każdej umowy do współdziałania z dłużnikiem przy całkowitym wykonaniu zobowiązania.
16 W znanym mi przypadku kolektor wręcz „wypłynął” z podłoża torfowego, a przy próbach usuwania szkody doprowadzono do praktycznej dewastacji podłoża w rejonie przewodu, co narzuca konieczność zmiany jego trasy.
17 Chodzi tu zarówno o wymiary, jak też o długość kabli. Przykładowo jedno z przedsiębiorstw prowadziło wprawdzie przeglądy, ale kamerą o zasięgu do 3 m, a więc nadającą się co najwyżej do sprawdzania podejść do studzienek rewizyjnych, względnie komór przepompowni ścieków itp.

ZAMKNIJ X
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ