Program rośnie razem z nami
System GIS okazał się doskonałym narzędziem wspomagającym pracę, koordynowanie działań i analizę dotychczasowych zdarzeń. – Przy intensywnym rozwoju infrastruktury pracownicy wskazują kolejne obszary, o które można rozbudować system – mówią: Grzegorz Waligóra, wiceprezes zarządu, dyrektor techniczny (na zdjęciu), i Michał Golasowski, kierownik działu eksploatacji sieci wod-kan z MPWiK Jaworzno.
Dlaczego zdecydowali się państwo na wdrożenie systemu GIS?
Grzegorz Waligóra: Był to czynnik naturalny. GIS jest narzędziem, które ułatwia zarządzanie przedsiębiorstwem.
Przy intensywnym rozwoju branży i infrastruktury pozwala w sposób bardziej przewidywalny rozwiązywać problemy w różnych działach i na pewnych obszarach.
Michał Golasowski, kierownik działu eksploatacji sieci wod-kan MPWiK Sp. z o.o. Jaworzno |
Jakie działy ma pan na myśli?
GW: Dostęp do bazy GIS mają wszystkie służby techniczne. Konkretnie pracownicy na poszczególnych stanowiskach pracy w działach: technicznym, utrzymania sieci, utrzymania ruchu oraz wykonawstwa i remontów.
Zapewne wdrożenie takiego systemu odbywało się wieloetapowo?
GW: Tak, pierwszy etap obejmował stworzenie mapy cyfrowej, czyli przeniesienie bazy danych z wersji papierowej na elektroniczną. To był przełom roku 2005/2006. Wtedy tak naprawdę rozpoczynaliśmy działania GIS-owe.
Michał Golasowski: Następny krok obejmował stworzenie dwóch, w zasadzie bardzo zżytych ze sobą, modułów programu. Pierwszy dotyczy zarządzania awariami, natomiast drugi pozwala na badanie hydrauliki sieci – ciśnienia, przepływów itd. System jest o tyle wygodny, że był stworzony pod nas i według naszych wskazówek. Jest to bardzo istotne, biorąc pod uwagę jego dalsze oraz codzienne użytkowanie.