Informacja powinna być dostępna
Inną kwestią jest sposób korzystania z uzyskanych danych przez podmiot, który dostęp ten otrzymał. Zgodnie z art. 15 ust. 3 Uidprzp mogą one być wykorzystane tylko w celu realizacji zadania publicznego. Nie jest przy tym jasne, czy podmiot taki jest uprawniony do przekazywania ich dalej, jeżeli tenże cel tego wymaga5, choć wydaje się, że nie można tego wykluczyć – a wręcz odwrotnie, jest to wskazane. Podmiot taki staje się dysponentem tychże danych i jest uprawniony do korzystania z nich we wszelki możliwy sposób, o ile jest to niezbędne w celu realizacji zadań publicznych. Na marginesie wskazać należy, że samo pojęcie „wykorzystania danych w celu realizacji zadań publicznych” może rodzić wątpliwości natury teoretycznej, mające jednak mocne przełożenie praktyczne. Otóż nie jest jasne, czy chodzi tutaj o każde działanie, które może w jakimkolwiek stopniu przyczynić się do realizacji zadań publicznych, czy też tylko takie, którego podjęcie jest niezbędne – tj. bez niego niemożliwa jest realizacja zadań publicznych. Opowiedzieć należy się za pierwszą interpretacją, gdyż przyjęcie drugiej znacznie zawęzi zakres zastosowania omawianych tutaj przepisów, a przede wszystkim narazi podmioty korzystające z dostępu do rejestrów publicznych na złożone i niedające się często jednoznacznie rozwiązać spory.
Literatura
3 G. Szpor, K. Wojsyk, Komentarz do art. 15 ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, [w:] Eidem, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Komentarz, ABC 2007, wyd. I, LEX 26583.
4 Ibidem.
5 Ibidem.
Cały materiał znajdą Państwo w magazynie "Ochrona Środowiska" nr 1/2014
Fot.: MPWiK Jaworzno